söndag 27 april 2008

Grisgruppen är kul!

I veckan fortsatte vi med projekt bondgården. Att använda datorn och internet så som vi har gjort under arbetets gång tycker jag har blivit väldigt lyckat. De internetsidor (arla minior och UR´s Rosas bondgård) som vi använt har varit bra tycker jag. De allra flesta barnen i klassen är både intresserade och vana vid att använda en dator så detta har bidragit till att dotorn varit ett bra hjälpmedel under arbetet. Denna vecka har vi bl.a. undersökt vad man kan få från de olika djuren. Detta hade barnen redan mycket kunskaper om. Sedan hittade vi mer fakta på arla minior. Då spelade vi ett spel på internetsidan Rosas bondgård (www.ur.se) där man i en butik bara får handla det som kommer från just sitt djur. Väldigt roligt tyckte barnen och samtidigt lärorikt. I onsdags arbetade jag med grisgruppen. I den gruppen finns det en pojke som är väldigt okoncentrerad och inte tycker något vi gör i skolan är särskilt roligt. Mén när vi skulle avsluta sist så sa han: "Grisgruppen är kul". Då kände jag mig väldigt nöjd. För självklart vill jag att barnen inte bara ska lära sig under arbetets gång utan även tycka det är roligt. Och när de orden kommer från just honom så betyder det extra mycket! :)

Imorgon är det måndag och dags för nya friska tag. Tjingeling för denna gång

Inga kommentarer: